[GAMBAR] Lagi Bangunan Tahfiz Terbakar, Kali Ini Di Alor Setar Pula!


Keadaan Bilik Asrama Maahad Tahfiz



Pagi-pagi lagi aku dah dapat berita yang katanya berlaku satu kebakaran di bilik tidur asrama sebuah pusat tahfiz di Alor Setar. Maahad Tahfiz Imam Al Jahzari, Jalan Bunga Raya 6, Tongkang Barat Alor Setar. Kejadian yang berlaku sekitar jam 8.50 malam tu masih lagi belum diketahui puncanya, mungkin disebabkan litar pintas atau barang elektrik yang berisiko tidak ditutup oleh pelajar terbabit. (seterika, heater, pembakar roti  etc.)

Nasib Semua Pelajar Selamat


Keadaan Bilik Asrama Maahad Tahfiz
d
Keadaan Bilik Asrama Maahad Tahfiz

Tetapi nasib baiklah, kalau mengikut laporan, semua 18 orang pelajar terselamat dan berjaya melarikan diri. Kebakaran dapat dikawal Jabatan Bomba dalam jam 9.15 malam macam tu. Walaupun kita pernah digemparkan dengan isu pusat tahfiz terbakar tahun lepas, namun masih ada lagi segelintir pengusaha tahfiz yang masih buat tak endah dalam memikirkan aspek keselamatan pelajar mereka. Aku pun tak taulah nak cakap macamana, nak kata diorang ni mengejar keuntungan macam tak elok la pulak kan.


Sokong Pusat Tahfiz Berdaftar


Maahad tahfiz Imam Al Jazari


Sebab tu aku sokong dan setuju cadangan kerajaan yang meminta agar setiap pusat tahfiz yang dibuka mestilah berdaftar. Banyak kebaikan kalau pengusaha tahfiz ni daftar pusat tahfiz diorang macam diorang akan dapat bantuan kewangan, dan pemeriksaan akan dilakukan di setiap pusat tahfiz tersebut bagi pastikan ia memenuhi standard sebagai sebuah pusat pembelajaran. Hmm malas la nak cakap banyak lagi pasal ni, pesanan buat pengusaha tahfiz, daftar pusat tahfiz anda dan jangan terlalu memikirkan keuntungan semata-mata k.
Previous Post Next Post

Contact Form