BAHAYA! Wabak Influenza A Menyerang Malaysia. Apa Itu Influenza A & Ini Tips Yang Korang Kena Amalkan Untuk Kekal Sihat

Influenza A kini menyerang Malaysia!

Hai korang so harini aku nak cerita sikit lah lately ni kan banyak kes kita dengar tentang virus Influenza A yang mula merebak di Malaysia ni. Influenza A ni kebanyakannya akan attack kanak-kanak mahupun remaja. Alahhh kalau dulu kita panggil dia H1N1 dan virus ni adalah virus bermusim. Kalau nak lebih info korang boleh refer ke portal my kesihatan yang terangkan lebih detail lagi pasal virus ni di link ini: https://kpkesihatan.com/2015/05/15/soalan-lazim-faq-berkaitan-penyakit-influenza-a-h1n1/

Tanda-Tanda Influenza A & Macamana Korang Boleh Dijangkiti?

So kat sini ada beberapa tanda yang kita akan kesan kalau kita dijangkiti virus ni antaranya demam, batuk, selesema, sakit tekak, sakit badan, sakit kepala, badan rasa sejuk, loya dan ada antaranya yang mengalami cirit birit dan muntah. haishh aku yang tulis ni pun rasa seram gak. So macamna pulak virus ni boleh tersebar? haa ni aku nak cerita ni, sebenarnya Influenza A ni sangat senang untuk disebarkan. kadang-kadang tu melalui orang yang batuk, kalau terkena bersin orang, so titisan air yang terkena kulit kita tu lah menjadikan kita terdedah dengan virus tersebut. Dan ada juga yang melalui sentuhan, pernafasan dan menyentuh permukaan yang tercemar.

Tips Yang Korang Kena Amalkan Untuk Kekal Sihat

So, kat sini aku share dengan korang a few tips yang boleh membantu korang utnuk terhindar dari terkena jangkitan virus Influenza A ni. So korang boleh la share dan amalkan tips ni ye:

  1. Kurangkan keluar rumah & bersosial
  2. Minum banyak air (lebihkan air masak)
  3. Segera makan ubat jika terasa deman atau selsema
  4. Rawat cepat jika rasa batuk
  5. Biasakan diri dengan tempat yang suam-suam suhunya
  6. Makan strepsils / fisherman friends dan seangkatan dengannya
  7. Gunakan saline nose drops
  8. Pakai mask jika berada di luar
So, ini antara tips yang boleh digunakan untuk mengelakkan diri korang terkena jangkitan virus Influenza A ni. Kalau korang dengar sekarang banyak kes virus Influenza A ni, sampai baru-baru ni ada yang meragut nyawa seorang kanak-kanak dan yang terkini pelajar asrama Sekolah Menengah Sains Teluk Intan (SEMESTI) pun disyaki terkena Influenza A ni. Apapun sentiasa kekal sihat dan doa banyak-banyak supaya kita terhindar daripda virus ini kayy.

Previous Post Next Post

Contact Form